5 mýtů o kopačkách, kterým spousta lidí věří

Existuje několik mýtů o kopačkách, kterým lidé věří i přesto, že jsou od pravdy hodně daleko. Tohle je 5 těch nejčastějších.

Většinu z těhlech (a dalších) mýtů o kopačkách má na svědomí hlavně marketing firem a prodejců. Kopačky, které jsou dneska na trhu, nejsou vůbec špatné a je super, že máme široký výběr. Je ale taky potřeba počítat s tím, že dnešní konzumní doba, všudypřítomné reklamy, sociální média a využití šikovných psychologických triků se snaží lidi tlačit do nákupu věcí, které nepotřebují.

1. Dražší kopačky jsou vždycky lepší

Když se člověk podívá na ceny některých dnešních top modelů kopaček, je mu skoro do breku. Jsou ale opravdu ty nejdražší kopačky ty nejlepší?

Ty nejdražší kopačky sice mají ty nejnovější technologie a nejpokročilejší materiály, ale jsou navržené především pro profesionální hráče. Víc jak 90 % lidí tyhle kopačky nepotřebuje.

Nejlepší kopačky jsou ty, které člověku dobře padnou, jsou pohodlné, mají podrážku na správný povrch a obstojnou životnost. A je úplně jedno, jestli stojí 1000 nebo 10000 Korun. Pokud je s nima člověk spokojený, není co řešit. Všechno ostatní, všechny ty rádoby nadupaný technologie, to je jenom bonus, který stejně z nikoho lepšího fotbalistu neudělá.

Navíc.

U těch nejdražších modelů především syntetických kopaček se často hraje na váhu. Firmy se snaží ji stlačit co nejníž, a proto je na kopačkách co nejmíň materiálu. Kopačky jsou sice krásně lehký, ale za cenu toho, že poskytují jenom minimální ochranu a ne moc dobrou životnost. V tom jsou levnější modely nižších tříd daleko lepší.

2. Ponožka u kotníků chrání kotník před zraněním

První kopačky s ponožkou u kotníků se objevily v roce 2014 na Mistrovství světa v Brazílii. Byly to modely Nike Magista Obra a Nike Mercurial Superfly 4. Kopačky měly dobrý marketing a navíc se v nich některým hráčům na turnaji dařilo, což byla pro kopačky dobrá reklama sama o sobě.

první kopačky s ponožkou u kotníků Nike Mercurial Superfly 4 a Nike Magista Obra

Firma Nike nikdy netvrdila, že kopačky s ponožkou u kotníků poskytují lepší ochranu kotníků. I přesto se tahle myšlenka za ta léta vžila do povědomí a spousta lidí tomu uvěřila a někteří věří dodnes.

V porovnání se stejnými kopačkami bez ponožky u kotníků dostanete u kopaček s ponožkou u kotníků jenom kus pleteného materiálu navíc, což vás bude taky stát o pár zlaťáků víc. Tenhle kus pleteného materiálu nemá vůbec žádný vliv na výkon na hřišti, nezajišťuje lepší stabilitu a kotník nijak nechrání. Víc než cokoliv jiného je to jenom designový prvek. Kus ponožky navíc.

Zkus taky:
Neymarovy kopačky

3. Beztkaničkové kopačky zajišťují lepší kontrolu míče

Firma Nike vymyslela „inovaci“ v podobě kopaček s ponožkou u kotníků. Adidas zase přinesla do placu kopačky bez tkaniček. Jejich hlavním prodejním tahákem bylo tvrzení, že kopačky bez tkaniček nabídnou čistší dotek a úder do míče. Všechno to zabalili do chytrého marketingu s hezkým designem kopaček a bylo vymalováno.

Beztkaničkové kopačky adidas F50

Je pravda, že kontakt s míčem je odlišný v kopačkách bez tkaniček a s tkaničkami, ale že by ten rozdíl byl zásadní, to ne. Každý máme jiný tvar chodidel a tkaničky na kopačkách plní funkci toho, že je možné si kopačku (to jak padne) přizpůsobit přesně podle potřeby.

Pokud člověk nevybere skvěle padnoucí beztkaničkové kopačky hned na první dobrou, pravděpodobně ho čeká velký rozčarování. Dost vysoký riziko výměnou za pocit, že dostane lepší kontrolu míče, což ve výsledku není ani tak úplně pravda.

4. Pro konkrétní pozici na hřišti se hodí konkrétní kopačky

Další mýtus, který živí hlavně marketing. Útočník nepotřebuje za každou cenu lehké rychlostní kopačky. Obránce nepotřebuje za každou cenu naducanější kopačky, které nabízí lepší ochranu v soubojích.

Všechno je o osobních preferencích.

Každý by si měl vybrat podle toho, co mu sedí, v čem se cítí pohodlně a co mu vyhovuje. A je úplně jedno, na jaké pozici hraje.

5. Nejnovější modely jsou vždycky lepší než ty starší

Není to zase tak dlouho (25 let), kdy na trhu byly kopačky z jedné generace několik let a ta jedna generace kopaček měla jen několik barevných provedení (některé dokonce jen jednu). Kopačky měly svůj nezaměnitelný charakter a člověk si pamatoval i jednotlivé barevné edice. Když přišla na trh nová generace kopaček, většinou nabízela něco když už ne úplně revolučního, tak aspoň nového, neotřelého, zajímavého.

Dneska?

Například adidas vydala na začátku roku 2024 novou generaci kopaček Predator 24. Nasypala peníze do marketingu a udělala kolem kopaček pořádný humbuk. Během následujících měsíců pak zaplavila trh šílenými 27 barevnými edicemi a na konci roku 2024 představila další novou generaci kopaček Predator 25.

Firmy chrlí kopačky na trh až nezdravým tempem a často jsou změny mezi jednotlivými generacemi kopaček jenom minimální. Pokud si koupíte kopačky ze starších generací, které jsou třeba i rok dva staré (a navíc už ve slevě), nic velkého a převratného vám většinou neuteče.

Ohodnoť článek.

Hodnocení 4.9 / 5. Hlasovalo: 72

Ještě nikdo nehodnotil, budeš první?

1 komentář
  1. Zajímavý článek.

komentář

Topkopačky
Logo