Aktualizováno 17. 9. 2023
Tohle je příběh o obyčejném chlapíkovi, který díky svému neobyčejnému nápadu, vytrvalosti a odhodlání vydělal milióny na ponožkách. Vyřešil svůj problém, stejné řešení pak nabídl i ostatním a ti mu za něj rádi zaplatili. To je podstata každého úspěšného byznysu a Jim Cherneski to dobře věděl.
Ponožky Trusox jsou dnes jedny z nejznámějších a nejlepších sportovních protiskluzových ponožek na světě. Když se v roce 2012 poprvé objevily na trhu, byl to jeden z největších průlomů v technologii sportovního oblečení za posledních několik let. O to zajímavější je, že za jejich úspěchem stojí jeden „obyčejný“ chlapík, který vše vymyslel a zrealizoval ve své garáži.
První nápad
Jim Cherneski se narodil v roce 1974 v americkém Baltimoru a už jako mladý si zamiloval fotbal. Dotáhl to až do profesionální americké fotbalové ligy, kde válel za svůj klub Crystal Palace Baltimore. Crystal Palace Baltimore byla americká odnož anglického týmu Crystal Palace a právě kontakty na anglickou fotbalovou ligu, které tady Jim získal, se mu později náramně hodily.
Jak Jim sám v několika rozhovorech říká, první myšlenka se mu v hlavě zrodila někdy kolem roku 2000. Štvalo ho, že se mu chodidlo v kopačce neustále hýbe, že není pevně ukotveno.
Tehdy to řešil tím, že si prostě kupoval kopačky o číslo menší, nebo do kopaček cpal o jedny ponožky navíc. Nikdy to ale nebylo úplně vončo a Jim to věděl. Tehdy tomu ještě nevěnoval takovou pozornost, ale byl to první moment, kdy se v jeho hlavě začala rodit velká myšlenka.
Od nápadu k realizaci
Jim se s problémem prokluzování chodidla v kopačce trápil až do roku 2007, kdy ho už celá věc doháněla k šílenství. „Copak neexistuje něco, čím ten problém vyřešit?“ ptal se často sám sebe. A protože žádné kloudné řešení tehdy neexistovalo, rozhodl se ten problém vyřešit sám.
Napadlo ho, že k tomu, aby zabránil prokluzování chodidla v botě, potřebuje ponožky, které budou mít na sobě nějaké gumové prvky. Jakmile se bude chodidlo v kopačce například při změně směru pohybu hýbat, gumové prvky na ponožce začnou ve styku s vložkou kopačky fungovat jako malé brzdy a pohybu chodidla zabrání. Nápad to byl jednoduchý, ale přitom geniální.
Sednul k počítači, nažhavil Google a začal si zjišťovat všechno o gumových vláknech. Pak našel továrnu na výrobu punčochového zboží, která by se jeho bláznivými nápady zabývala. Nakoupil potřebná gumová vlákna, odletěl do továrny a s majitelem vše dohodl.
Ve výrobě mu spíchli pár prvních kousků na zkoušku a světe div se, ponožky byly „lepivé“. Jim se do nich hned nasoukal a na zeleném plácku za továrnou je několik dní testoval. Po několika úpravách byl na světě první prototyp.
Jim několik párů nabídl k vyzkoušení svým známým z týmu a ti z nich byli nadšení. K úspěšnému byznysu to ale mělo pořád ještě hodně daleko a navíc se začaly objevovat i první problémy.
Nečekané problémy a vytoužený zlom
Ponožky sice fungovaly celkem dobře, ale jen za sucha. Jakmile se chodidlo začalo v kopačce po delší době potit nebo se hrálo na podmáčeném terénu a do kopačky se dostala voda, gumové prvky na ponožce přestaly v mokrém prostředí fungovat.
I přes první neúspěchy si Jim Cherneski nechal svůj vynález patentovat. Jeho speciální gumové protiskluzové prvky na ponožkách fungovaly, jen musel přijít s vylepšením, které bude fungovat za všech podmínek. Byl přesvědčený, že se mu to podaří a ponožky pak bude chtít každý.
11teamsports.cz
Sportfotbal.cz
Celý rok 2011 strávil Jim vylepšováním svých ponožek. Den co den studoval materiály a prováděl testování metodou pokus omyl, až jednoho dne přišel ten vytoužený zlom. Konečně se mu to podařilo a ponožky fungovaly bezvadně za všech podmínek. Jim ihned založil firmu a začal rozjíždět byznys.
Byznys se rozjíždí na plné obrátky
Jim věděl, že aby se jeho ponožky začaly prodávat v obchodech, potřebuje je nejdřív dostat na nohy profesionálních hráčů nejlépe z anglické Premier League, která je všude na světě považována za nejlepší a nejsledovanější soutěž.
Vydal se proto na víkend do Anglie a díky svým kontaktům ze svého rodného klubu se mu povedlo setkat se s kustody týmů Tottenhamu a Newcastlu. Oba týmy čekal ten víkend vzájemný zápas anglické nejvyšší soutěže. Jimovi se podařilo přesvědčit kustody obou týmů, aby ponožky Trusox dostali na nohy několika hráčů.
Celý zápas pak Jim sledoval v hotelu přimáčknutý obličejem na televizi a tušil, že tohle by mohlo mít obrovský úspěch. Nemýlil se. I díky tomuto zápasu se poprvé dostává výrazněji do povědomí a obchody se o jeho ponožky začínají zajímat.
V roce 2012 dosáhly prodeje ponožek Trusox 70 000 párů a v Premier League je nosilo zhruba 5 % hráčů. V roce 2013 už Trusox nosilo až 10 % hráčů anglické nejvyšší soutěže a celkové prodeje přesáhly 500 000 párů.
I přes první úspěchy ale ponožky Trusox stále nevydělávaly dost na to, aby pokryly všechny výdaje. Jim věděl, že potřebují investora a ten se našel. Do projektu vstoupil Bill Plank, bratr Kevina Planka majitele značky Under Armour. Bill do projektu napumpoval 1,5 milionu dolarů a všechno bylo hned veselejší.
V létě 2014 nosila na Mistrovství světa ve fotbale ponožky Trusox zhruba stovka hráčů a Jimova firma dosáhla v tomtéž roce obratu 1,8 milionu dolarů. Na Mistrovství světa v roce 2018 nosilo ponožky Trusox už téměř 80 % všech hráčů národních týmů.
Mocným se to nelíbí
V Premier League a ostatních nejvyšších fotbalových soutěžích mají vybraní hráči (nebo celé týmy) podepsané sponzorské (reklamní) smlouvy s firmami jako Nike, adidas, Puma a další, které jim dodávají kompletní vybavení (dresy, ponožky, kopačky…)
Hráč nebo tým, který má podepsanou takovou smlouvu, nesmí v průběhu zápasu na sobě nosit věci a vybavení jiné značky než té, se kterou má podepsanou smlouvu. V podstatě tak bylo nošení ponožek Trusox zakázané. Jediným hráčem, který měl kdy s firmou Trusox podepsanou oficiální smlouvu jako ambasador značky, byl Luis Suárez.
I přesto byly ale ponožky Trusox mezi hráči natolik oblíbené, že je mnozí nosili zákazu navzdory nebo si je upravovali tak, aby při hře nebyly vidět (odstřihli část nad kotníky, která byla vidět a přišili místo ní část ponožky od sponzora).
Stejně tomu bylo i na MS ve fotbale. Národní týmy mají sponzorské smlouvy s firmami jako jsou Nike, adidas, Puma a další, které jim dodávají kompletní vybavení. Nikdo ze sponzorů proto nechtěl vidět na nohách týmu, který sponzoruje, ponožky Trusox.
I přesto to ale řada hráčů na MS ignorovala a prostě si ponožky Trusox vzala. Na MS 2018 mezi nimi byli například i hráči anglického národního týmu Raheem Sterling, Dele Alli a Eric Dier. FIFA kvůli tomu udělila Anglické fotbalové asociaci pokutu 50 000 liber.
Teď už nejen ponožky Trusox
I když všude po světě vznikalo a vzniká řada napodobenin ponožek Trusox, oficiální patent drží Jim se svou firmou. Ponožky Trusox se za několik let vypracovaly na úplnou špičku a mezi hráči jsou velice oblíbené, protože jim opravdu pomáhají.
Jimova firma dnes kromě protiskluzových ponožek TruSox nabízí pod značkou TRU i další výrobky jako sportovní oblečení, běžeckou obuv, a dokonce i vlastní fotbalové kopačky.
Příběh Jima Cherneskiho je ukázkou, že i jeden „obyčejný“ kluk, který má dobrý nápad, nadšení a vytrvalost, dokáže změnit zaběhnutá pravidla a uspět navzdory velkým nadnárodním firmám, které mu hází klacky pod nohy.